• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد
تعداد بازدید : 3701

4 سبک حل تعارض که به رابطه شما آسیب می‌رساند.

همه زوجین با هم دعوا می‌کنند اما همه آنها نمی‌دانند که چگونه این کار را با روشی سالم انجام دهند. با توجه به همین مطلب در بحث‌های بسیار شدید، افراد به صورت طبیعی به الگوهای آشنای ارتباطی خود فارغ از موثر بودن یا نبودن آنها رجوع می‌کنند. سبکهای تعارض شما – از جمله هرکاری که در مشاجره‌ها انجام می‌دهید – می‌تواند به رابطه شما آسیب برساند و اعتماد را به مرور زمان از بین ببرد.
نویسنده: موسسه گاتمن
مترجم: آزاده علوی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

یاد بگیرید که چگونه تعارضها را به شکلی سالم مدیریت کنید.


همه زوجین با هم دعوا می‌کنند اما همه آنها نمی‌دانند که چگونه این کار را با روشی سالم انجام دهند. با توجه به همین مطلب در بحث‌های بسیار شدید، افراد به صورت طبیعی به الگوهای آشنای ارتباطی خود فارغ از موثر بودن یا نبودن آنها رجوع می‌کنند. سبکهای تعارض شما – از جمله هرکاری که در مشاجره‌ها انجام می‌دهید – می‌تواند به رابطه شما آسیب برساند و اعتماد را به مرور زمان از بین ببرد.


روش گاتمن که حاصل بیش از 40 سال مطالعه روابط  است توسط دکتر جان گاتمن مطرح شده است که به‌همراه همسرش دکتر جولی شوارتز گاتمن‌، در طول این تحقیقات 40 ساله به کلید داشتن رابطه‌ای پایدار با تاکید بر چگونگی مدیریت تعارض دست یافتند. این بدان معنا است، که اگر قصد دارید برای مدت طولانی با هم بمانید بهتر است یاد بگیرید در زمان هایی که باهم اختلاف نظر دارید چگونه باهم گفتگو کنید.


بر اساس یافته‌های آنها چهار نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد نحوه دعوا کردن شما فرصت شما را برای داشتن یک همراهی سالم از بین می برد.


شما انتقادگر هستید

انتقاد، حمله‌ای است که به شخصیت شریک زندگی شما صورت می‌گیرد. دقیقا همان احساس یک حمله شخصی دارد. خواه عمدی باشد یا نباشد ، وقتی انتقاد می کنید ، عصبانیت خود را از موقعیت یا مسئله بر می‌دارید و آن را به سمت شریک زندگی خود هدایت می‌کنید. در این حالت هدف شما در مشاجره دیگر نه مسئله بین شما و شریک زندگی‌تان، بلکه شخصیت خود او به عنوان یک انسان می‌شود.


نمونه هایی از انتقاد عبارتند از :

"تو هیچ وقت به من کمک نمی‌کنی."
"تو همیشه از او طرفداری می کنی."
 "چرا نمی تونی بیشتراز این فکر کنی؟"

 

 

شما خبیث و شرور هستید

دکتر جان و جولی گاتمن این را تحقیر می‌نامند. این مطلب شامل زمانی می‌شود که شما بی احترامی می کنید و به عمد به طرف مقابلتان آسیب می رسانید. در این مواقع شما درگیر احساس‌های خود در لحظه می‌شوید با صدا زدن تمسخر آمیز شریک زندگیتان، ادای او را در آوردن و دیگر شکل‌های آسیب‌رساننده ارتباطی تلاش می‌کنید تا به زور شریک زندگی‌تان را به شیوه‌ای از فکر کردن سوق دهید که شما می‌خواهید.


نمونه هایی از تحقیر عبارتند از :

"مثل اینکه با یک کودک صحبت می کنم."
"چطوی می تونی انقدر احمق باشی؟"
"تو  احمقی."

 

 

شما تدافعی هستید

در حالی که دفاع یک پاسخ طبیعی به انتقاد است اما معنای دفاعی بودن برای شریک زندگی شما این است که نگرانی‌های او برای شما اهمیت چندانی ندارد علی‌الخصوص زمانی که پاسخ شما به هر درخواست یا پیشنهاد شریک زندگیتان به صورت تدافعی بیان می‌شود، به‌عنوان خود محوری خود را نمایان می کند.


فرض کنیم شریک زندگی شما سوال کرده است که چرا هنوز چمن‌ها را کوتاه نکرده‌اید. نمونه‌هایی از پاسخ های دفاعی می‌تواند این‌چنین باشند:

"چرا در مورد چمن به غر می زنی ؟ مگه نمی دونی که من یک میلیون کار برای انجام دادن دارم." 
"گفتم که به آن رسیدگی می کنم دست از سر من بردار."
"اوه مگه قرار نبود که خودتم دیروزاتاق نشیمن رو جاروبرقی بکشی؟"

 

شما ساکت هستید

در مقابل توهین به شخصیت، می توانید به‌سمت جهت مخالف بچرخید و به سادگی فقط سکوت کنید. گاتمن‌ها این کار را "دیوار‌کشی" می‌نامند که می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد که یکی از آنها سکوت است. گرچه  که این کار می‌تواند یک پاسخ طبیعی به طغیانی از احساسات فیزیولوژیک باشد، ولی نشانه ایی از عدم تمایل شما به تعامل با همسرتان نیز هست که می‌تواند معنای ضمنی به این صورت داشته باشد که شما در برابر هرگونه بازسازی مقاوم هستید.  


نمونه بارز این موقعیت "رفتار سکوت مطلق" است. این اتفاق می تواند در میان تعارض به میان بیاید و روزهای بسیار زیادی به طول بیانجامد. صحبت نکردن با همسرتان (یا تنها ، کم حرف زدن) او را نیز ساکت می‌کند و به شکل تاثیر‌گذاری به رابطه شما آسیب می‌زند.

 

چهار سوار کار

بطور کلی ، این  سبک‌های حل تعارض بعنوان چهار سوار شناخته می شوند و حضور مستمر آنها در درگیری منجر به شکست روابط اصلی شما می شود.به هر حال اگر بر روی این مسائل کار کنید الزاما به پایان رابطه شما منتهی نمی شود.


لینک مقاله
https://www.gottman.com/blog/4-conflict-styles-that-hurt-your-relationship/

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...