• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد
تعداد بازدید : 2195

نزدیک‌بینی در کودکان از عوارض جانبی قرنطینه

تحقیقات جدید نشان می دهد که تعطیلی مدارس در دوران قرنطینه باعث ایجاد مشکل بینایی در کودکان شده است.
مترجم: سعیده حسن زاده رحیم‌آبادی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

تحقیقات جدید نشان می دهد که تعطیلی مدارس در دوران قرنطینه باعث ایجاد مشکل بینایی در کودکان شده است.


اکثر بچه ها در ایالات متحده به دلایل بیشماری طی پاندمی کوید ۱۹ مدت زمان بیشتری به صفحه‌های نمایش مختلف نگاه می‌کردند که برخی از آنها عبارتند از: انجام تکالیف مدرسه به طور مجازی، سرگرم‌کردن خودشان زمانی که والدین آنها در خانه مشغول کار کردن بودند و ارتباط برقرار کردن با دوستان و اعضای خانواده.


در حالیکه نظر‌های متفاوتی در خصوص میزان مناسب استفاده از رسانه‌ برای کودکان در سنین مختلف وجود دارد، با این وجود همه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که نگاه کردن به صفحه‌های نمایش برای طولانی مدت تاثیرات مخربی بر خواب، توجه و یادگیری دارد و خطر ابتلا به افسردگی و چاقی در کودکان را افزایش می دهد.


در بهار امسال، محققان به اثرات مخرب دیگری در استفاده کودکان از صفحات نمایش دست یافتند؛ مایوپیا یا نزدیک بینی برای اینکه بتوانیم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم نیاز به اطلاعاتی مقدماتی داریم: تحقیقات نشان می‌دهد نزدیک‌بینی طی چند دهه در سطح جهان در حال افزایش بوده است و انتظار می‌رود این رویه ادامه داشته باشد. درحالیکه اکثر ما نزدیک بینی را به سادگی معادل عینک زدن می‌دانیم، این شرایط می‌تواند بعدها به مشکلات جدی‌تری مانند آب مروارید، انفصال شبکیه، گلوکوم و حتی نابینایی منجر شود.


در حالیکه ژنتیک نقش بسیار پررنگی در ایجاد مایوپیا یا نزدیک‌بینی در کودکان دارد، اما عوامل بالقوه خطرسازی هم وجود دارند که تحت کنترل ما هستند. مدت زمان طولانی را به کارهایی که محققان آن کارها را " کار در فاصله نزدیک" نامگذاری می‌کنند - خواندن، نوشتن، استفاده از رایانه، بازی‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون - با ایجاد نزدیک‌بینی ارتباط دارد. تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مهم ترین گام‌هایی که کودکان می‌توانند برای جلوگیری از نزدیک بینی بردارند این است که وقت بیشتری را در محیط بیرون از خانه بگذرانند.


با توجه به شرایط موجود در دوران کرونا اکنون مطمئنا می‌دانیم که اکثر کودکان در دوره پاندمی وقت کم‌تری برای بازی در محیط بیرون از خانه و برای انجام فعالیت‌های بدنی دارند و به جای انجام این فعالیت‌های بدنی و گذراندن وقت بیرون از خانه زمان بیشتری را صرف انجام رفتارهای کم تحرک مثل نگاه کردن به صفحه‌های نمایش می‌کنند.

 


دراین رابطه یک مطالعه طولی گسترده که توسط محققان آمریکایی و چینی بر روی بیش از ۱۲۰۰۰۰ کودک ۶ تا ۱۳ ساله، طی ۵ سال تا پایان سال ۲۰۲۰ انجام شده است.


محققان دریافتند که شیوع مایوپیا یا نزدیک بینی، در کودکان ۶ تا ۸ ساله در طول شش ماه اول سال ۲۰۲۰ وقتی که قرنطینه خانگی اعمال شد، افزایش چندین برابری داشته است.


علی‌رغم اینکه تا به امروز فقط یک پژوهش در این رابطه صورت گرفته است، متخصصین چشم پزشکی در سراسر جهان بر این باورند که این موضوع نشان‌دهنده مشکلی بزرگ‌تر از افزایش نزدیک بینی در بین کودکان است.


آنچه در حال اتفاق افتادن است این است که محققان معتقدند که شدت زیاد نور در فضای باز بر چگونگی رشد چشم کودکان به‌خصوص بر میزان وضوح دید آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به اندازه کافی قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب، چشم آنها قادر به رشد به صورتی مناسب و کامل نیست. اگرچه در حال حاضر هیچ راه حل مشخصی وجود ندارد، فرض محققان بر این است که بهترین دارو ممکن است صرف زمان بیش‌تر برای بازی در فضای باز مخصوصا برای کودکان است.


نکته اصلی - کار بیش از حد با صفحه‌های نمایش و کافی نبودن میزان بازی در محیط بیرون بر بینایی کودکان در طی پاندمی کوید ۱۹ تاثیر گذاشته است. اولین قدم برای حل این مشکل ساده است؛ بچه‌ها را تشویق کنید تا وقت بیشتری را بیرون از خانه بگذرانند.


لینک خبر:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/evidence-based-living/202105/quarantine-side-effect-nearsightedness-in-kids
 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...