• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۲۷ دي
تعداد بازدید : 3839

مداخلات ممکن است منافع پایداری داشته باشند.

مزایای مداخلات - اقدامات یا سیاست‌هایی که باعث ایجاد تغییر در زندگی فرد می‌شوند - ممکن است پایدار بوده و یا با گذشت زمان کمرنگ شوند. مروری بر صدها مطالعه قبلی نشان می‌دهد که کدام یک از مداخلات آموزشی به احتمال بیشتری تأثیرات پایدار ایجاد می‌کنند.
مترجم: الهه رضایی فرد
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

مزایای مداخلات - اقدامات یا سیاست‌هایی که باعث ایجاد تغییر در زندگی فرد می‌شوند - ممکن است پایدار بوده و یا با گذشت زمان کمرنگ شوند. مروری بر صدها مطالعه قبلی نشان می‌دهد که کدام یک از مداخلات آموزشی به احتمال بیشتری تأثیرات پایدار ایجاد می‌کنند.


اصطلاح "مداخله" اغلب زمانی استفاده می‌شود که اعضای خانواده و دوستان، در زندگی کسی که دوستش دارند وقتی که می‌بینند در موقعیت نگران کننده‌ای قرار دارد؛ مثلا در یک وابستگی یا رابطه‌ای ناسالم، دخالت کرده و با او رودررو می‌شوند؛ اما در علوم اجتماعی، مداخلات؛ به هر چیزی گفته می‌شود که درمانگران و یا کسانی که علوم تجربی را دنبال می‌کنند به منظور ایجاد تغییر به شیوه‌ای خاص در زندگی انسان‌ها به کار می‌برند.


حاصل بررسی دقیق تحقیقات قبلی انجام شده که در مقاله‌ای جامع و کامل در مجله‌ی   Psychological Science in the Public Interest منتشر شده، عواملی را که منجر به تاثیرات طولانی مدت یک مداخله یا  کمرنگ شدن آن و حتی از بین رفتن تاثیرات آن پس از پایان مداخله می‌شود، نشان می‌دهد. این نتایج بر لزوم انجام ارزیابی‌ از مداخلات دانشمندان، در مدت زمان طولانی تاکید می‌کند.

 


درو بیلی، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا و ایرواین و نویسنده ی این مقاله گفته است: "هدف از این تحقیق پیش بینی بهتر این موضوع است که اثر یک مداخله که در کوتاه مدت موثر بوده است در طولانی مدت بر فرد چیست و برای آن فرد چه اتفاقی خواهد افتاد و هدف نهایی این مطالعه، سرمایه گذاری بر روی مداخلاتی است که باعث بهبود زندگی کودکان می‌شود." 


وی در ادامه گفت: "در نهایت با دعوت از محققان و سرمایه گذاران و با استفاده از کمک آنها در بهبود پایگاه داده ها میتوانیم به اطلاعات بهتری در مورد پایداری یا از بین رفتن مداخلات در افراد دست پیدا کنیم. "


محققان بر اساس جمع بندی مطالعات متعدد در مورد مداخلات، به نتایج موجود دست یافتند. بیشتر این کارها به شکل فراتحلیل بوده که در مجموع صدها تحقیق را پوشش می‌دهد. "نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد در میان تعداد زیادی از مداخلات كه انواع خصوصیات روانشناختی را هدف قرار می‌دهد،پایداری مداخله و کم‌رنگ شدن آن در طول زمان، اغلب با هم اتفاق می‌افتد".


نویسندگان تلاش نکردند مجموعه‌ای بهینه از مداخلات موجود را برای سرمایه‌گذاری بر روی آنها شناسایی کنند. با این حال، بررسی آنها به وضوح نشان می‌دهد که برخی از مداخلات، مانند آموزش اجباری و برنامه‌های آموزش اولیه با کیفیت بالا (به ویژه برای کودکان دارای مشکلات اقتصادی- اجتماعی)، زندگی کودکان را بهبود بخشیده است.


منبع:
Reference: Bailey, D. H., Duncan, G. J., Cunha, F., Foorman, B. R., & Yeager, D. S. (2020). Persistence and fade-out of educational intervention effects: Mechanisms and potential solutions. Psychological Science in the Public Interest, 21(2), 55 97. https://doi.org/10.1177/1529100620915848

 

 

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...