• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت
تعداد بازدید : 2886

رابطه موفق

هرگز انجام چند تغییر ساده و کوچک را در درون رابطه‌ به منظور کسب مهارت‌های لازم برای شکوفایی عشقتان در سالهای طولانی زندگی، دست کم نگیرید.
نویسنده: جیمی اشپیلمن
مترجم: آیناز دارایی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

 

 

هرگز انجام چند تغییر ساده و کوچک را در درون رابطه‌ به منظور کسب مهارت‌های لازم برای شکوفایی عشقتان در سالهای طولانی زندگی، دست کم نگیرید.


من معتقدم که ازدواج بسیار خوب و کاملی دارم، شرط می‌بندم شما هم همینطور، البته بستگی دارد که چطور به آن نگاه کنید. نکته اصلی این است که یک رابطه خوب، رابطه‌ای نیست که به آسانی به دست بیاید. در واقع، چنین نگاهی بسیار کوته‌بینانه خواهد بود و دشواری‌های زیادی را به همراه دارد. حتی در یک رابطه سالم و شادِ عاشقانه‌ی مملو از هزاران خاطرات زیبا هم تعارض وجود دارد. به طور کلی تعارض در رابطه بسیار طبیعی است. از نظر من تفاوت بین یک رابطه کامل و رابطه‌هایی که به شکست منجر می‌شوند در روابط خوب و کامل دو طرف می‌دانند که چه انتظاراتی از طرف مقابلِ خود داشته و در لحظات سخت و دشوار زندگی تعارض را به گونه‌ای مناسب مدیریت می‌کنند ولی در روابطی که به شکست می‌انجامد چنین چیزی وجود ندارد.


همانطور که احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید، من نیز به شدت عاشق مردی شدم که فکر می‌کردم بدون شک مناسب‌ترین گزینه برای زندگی‌ام است، مردی که الان همسر من است. به طور معمول ماه‌های اولِ ازدواج که پر از عشق و احساسات مختلف مثل شور و شعف است مثل این است که با تزریق مواد محرک در آسمان باشید.  همانطور که در اوج هستیم، به تدریج احساس می‌کنیم که وضع عادی زندگی بر زندگی حکم‌فرما می‌شود و ما باید با واقعیتِ تعارض در زندگی دست و پنجه نرم کنیم. به نظرِ من هیچ زندگی‌ای از این قاعده مستثناء نیست و دانستن این مطلب که شما و همسرتان در این وضعیت تنها کسانی نیستید که آن را تجربه می‌کنید، خود تا حدود بسیار زیادی فشار آن را کاهش می‌دهد.

 


عشق واقعی بدون عیب و نقص نیست، همانطور که زندگی همواره همراه با اشتباه و یادگیری است. به عنوان دو شریک‌ هر دوی ما به هم می‌ریزیم، به یکدیگر آسیب می‌رسانیم و از سرِ خشم چیزهای بسیار وحشتناکی به یکدیگر می‌گوییم. قول‌هایی که به یکدیگر داده‌ایم را زیر پا گذاشته و به یکدیگر دروغ می‌گوییم. برخی از ما حتی سوگند خود را برای همیشه با ما بودن زیر پا می‌گذارندو دست به خیانت می‌زنند. اما نکته اینجاست که این مسائل نیستند که باعث پایان ازدواج می‌شوند، بلکه چگونگی برخورد ما با این مسائل و چگونگی مدیریت این مسائل است که تعیین کننده یک ازدواج کامل و خوب و یا ناقص و معیوب است. در خلال همین زندگی روزمره و لحظات معمولی زندگی است که ما با هم عادت‌هایی را می‌سازیم که می‌تواند بنیان‌گذار عشقی با دوام و غیر قابل شکست باشد که در مقابل سخت‌ترین طوفان‌ها هم که حضورشان در زندگی گاه بی‌گاه غیر قابل اجتناب است، دوام می‌آورد.


ولی واقعا کامل (رابطه کامل) چیست؟ بیشتر مقصودم این است که آنچه برای من معنی رابطه کامل را دارد ممکن است دقیقا شبیه آنچه ایده‌آل شماست نباشد و دلیل این امر کاملا مشخص است چرا که آنچه شما به عنوان کامل می‌شناسید کاملا بر اساس انتظارات شما  تعریف شده است. انتظاراتی در مورد اینکه زندگی چگونه "باید" باشد؟ ولی سئوال اینجاست که اگر ما انتظاراتمان را  از زندگی مقداری به واقعیت نزدیک‌تر کرده و دست یافتنی‌تر کینم، چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی در قسمت قبلی از این واقعیت صحبت کردیم که تعارض جزء لاینفک زندگی است، آیا این واقعیت دیدگاه شما را تغییر داد؟ شاید همه ما لازم باشد تا قدمی به عقب برداشته و زندگی و اشتباهات خود را به عنوان جزئی از تصویری بزرگتر به عنوان درسی برای یادگیری نگاه کنیم به جای آنکه بر مشکلات و جزییات تمامی عدم تفاهم‌هایی که در رابطه وجود دارد تمرکز کنیم. واقعا چه می‌شود اگر این تصویر بزرگتری که از زندگی در اختیار داریم را با دیدی مثبت‌تر به شکل زندگی‌ای زیبا و مملو از رنگ، در کنار هم و پر از تجربیات متنوع برای یادگیری نگاه کنیم. تغییر در ادراک گاهی اوقات فقط شامل احترام بیشتر قائل بودن برای آنچیزی است که در زندگی با یکدیگر ساخته‌ایم و اینکه واقعا چقدر خوش‌شانس بوده‌ایم که همدیگر را داریم.


بنابراین بیایید به این سئوال پاسخ دهیم که شما به صورت روزانه چه کارهایی انجام می‌دهید که این طوفان‌ها را آرام‌تر کند؟ چه اعمال عاشقانه‌ای را به یکدیگر تلقین می‌کنید که باعث تقویت رابطه شما شود؟ به یاد داشته باشید که انجام همین رفتارهای عاشقانه است که می‌تواند سپری برای رویارویی با دشواری‌های زندگی بوده و به عنوان سلاحی برای ازدواج و رابطه در زمان‌هایی باشد که اوضاع خیلی سخت و دشوار می‌شود.


هرگز انجام چند تغییر ساده و کوچک را در درون رابطه‌ به منظور کسب مهارت‌های لازم برای شکوفایی عشقتان در سالهای طولانی زندگی، دست کم نگیرید. واقعا فکر کردن به اینکه برای داشتن یک زندگی خوب و "کامل" باید کلِ آن را تغییر دهیم، طاقت فرسا و دشوار است. ولی روش ساده‌تر و اگر بخواهیم صادقانه بررسی کنیم، امکان‌پذیرتر این است که قدم‌های کوچکی برای تغییر برداریم. برداشتن قدم‌های کوچک عاشقانه نیاز به هیچ وقت خیلی خاص و هزینه بسیار زیاد ندارد ولی می‌تواند باعث برقراری رابطه صمیمی مجدد زوجین با یکدیگر شود. کارهایی مثل یک نگاه زیر‌چشمی کوتاه، ماساژ کوچکی بر شانه‌ها، و بوسه‌ای برگردن، می‌تواند به شریک زندگی شما این موضوع را یادآوری کند که او دوست‌داشتنی است و شما از او حمایت می‌کنید و شما در این دنیا چیزی بیش از یک هم‌اتاقی برای او هستید.


من معمولا از مراجعانم می‌خواهم که با انجام برخی از کارهای بسیار ساده با ابزارهای کاربردی گاتمن، برای بازسازی رابطه خود و تقویت تاب‌آوری همدیگر در لحظات سخت و دشوار قدم بردارند. تمرین مورد علاقه من برای شروع، معمولا استفاده از نقشه عشق و  ملاقات‌های عاشقانه هفتگی است. اقدام به برداشتن قدمهای کوچک و آرام در راستای ساختن روش‌های جدید و ناب برای بازسازی روابط زوجین، برقراری ارتباط موثر با یکدیگر و داشتنِ درکی بهتر و عمیق‌تر از همدیگر و احترام گذاشتن به هم، کلیدِ اصلی این کار است.


علی‌رغم آنچه گفته شد، دست یافتن به یک زندگی شاد، چیزی نیست که با کسی داده شود، بلکه باید برای به دست آوردن تلاش کرد. برای دستیابی به یک زندگی غنی و شاد نیاز نیست تا کار خارق‌العاده‌ای انجام دهیم، با انجام برخی تغییرات کوچک به صورت روزانه، شما هم می‌توانید به آنچه که در یک ازدواج "کامل" وجود دارد دست پیدا کنید.


Article Link: https://www.gottman.com/blog/the-perfect-relationship

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...