• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ شنبه ۱۲ تير
تعداد بازدید : 2433

چرا هنوز لازم است بچه‌ها جبر یاد بگیرند؟

طی چند سال گذشته، بحث در مورد ضرورت لزوم آموزش ریاضیات برای مربیان، دانشمندان علوم اجتماعی و حتی سیاست‌مداران محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اندرو هکر در کتاب مشهور خود(افسانه ریاضی) در سال ۲۰۱۶ از حذف جبر و حساب از برنامه‌های درسی دبیرستان و دانشگاه دفاع کرده است. موضع هکرعمدتا بر این فرضیه استوار است که تعداد اندکی از متخصصین، غیر از ریاضیدانان و مهندسان، به طور جدی از ریاضیات پیشرفته در کارهای روزمره‌شان استفاده می‌کنند.
نویسنده: استنلی مکلن
مترجم: سعیده حسن‌زاده رحیم‌آبادی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد، نبود آموزش ریاضی بر رشد مغز تاثیر منفی می گذارد. 


طی چند سال گذشته، بحث در مورد ضرورت لزوم آموزش ریاضیات برای مربیان، دانشمندان علوم اجتماعی و حتی سیاست‌مداران محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اندرو هکر در کتاب مشهور خود(افسانه ریاضی) در سال ۲۰۱۶ از حذف جبر و حساب از برنامه‌های درسی دبیرستان و دانشگاه دفاع کرده است. موضع هکرعمدتا بر این فرضیه استوار است که تعداد اندکی از متخصصین، غیر از ریاضیدانان و مهندسان، به طور جدی از ریاضیات پیشرفته در کارهای روزمره‌شان استفاده می‌کنند.


هکر یکی از صداهای بیشماری است که درخواست اصلاحات آموزشی مشابهی را دارند. به عنوان مثال رییس انجمن کالج‌های کالیفرنیا که پذیرای بیش از دو میلیون دانشجو در سراسر ایالت‌ هستند، اخیرا پیشنهاد کرده است که برای کسب مدرک کارشناسی دیگر نیازی به جبر نیست. با شتاب گرفتن این نظر‌ها، تغییرات واقعی‌ای نیز در دنیای آموزشی ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۸ سیستم دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، جبر را از لیست دروس پایه برخی از رشته‌های غیرفنی حذف کرد. امروزه، اداره آموزش و پرورش کالیفرنیا و سیستم مدارس دولتی سیاتل، با اصلاحات جدید و قابل توجهی در برنامه درسی ریاضی خود دست و پنجه نرم می‌کنند؛ که به طور بالقوه منجر به تغییر قابل توجهی در نه تنها نحوه یادگیری ریاضیات دانش آموزان، بلکه در میزان نیاز آن‌ها به یادگیری این درس‌ها شده است.


آموزش ریاضی ممکن است بر مغز نوجوان تاثیر بگذارد. 


با این حال مطالعه اخیری تحت عنوان "اثر حذف آموزش ریاضی بر رشد مغزو دستاورد‌های آینده" که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده، گویای آن است که باید قبل از حذف جبر مجددا نگاهی به این مطلب بیاندازیم.
در این مطالعه ۱۳۳ دانش آموز ۱۴ تا ۱۸ ساله در انگلستان مورد بررسی قرار گرفتند. برخلاف ایالت متحده، دانش‌آموزان در انگلیس می‌توانند پس از 16 سالگی خودشان انتخاب کنند که خواندن ریاضیات را متوقف کنند. این موقعیت منحصر به فرد، بستر را برای محققان فراهم کرد تا دانش آموزانی که در محیط‌های مشابهی رشد کرده‌اند را با یکدیگر مقایسه کنند؛ آنهایی که تحصیلات ریاضی خود را متوقف کرده‌اند با کسانی که به خواندن و یادگرفتن ریاضی ادامه داده‌اند(از جمله حوزه هایی مانند جبر، مثلثات و حساب). در این مطالعه که یک سری اندازه گیری‌های طیف‌سنجیfMRI و MR (اسکن مغز) که بر روی قشر پیش پیشانی، انجام گرفت نشان داد؛ ‌دانش آموزانی که تحصیلات ریاضی را متوقف کرده‌اند تجمع کمتری از گاما آمینو بوتیریک(GABA) در قشر پیش‌پیشانی خود دارند؛ گابا یا اسید آیمنوبوتیریک، انتقال‌دهنده عصبی مهمی است که در عملکردهای مهم شناختی مانند استدلال، حل مساله، حافظه و یادگیری موثراست. تفاوت پیدا شده درسطح گابا قبل از اینکه دانش‌آموزان، مطالعه ریاضی خود را متوقف کنند، تا این اندازه وجود نداشت و فقط پس از جدا‌شدن مسیرهای آموزشی نمایان شد. این تفاوت در تجمع گابا همچنین پیش‌بینی کننده نمرات ریاضی ۱۹ ماه بعد از اتمام آزمایش بود.

 


 اگرچه ساز و کار علی بین آموزش ریاضی و میزان تجمع  گابا همچنان نامشخص است، این رابطه به طور بالقوه کاملا مهم است، و مطمئنا ضرورت مطالعه بیشتری را ایجاب می‌کند. همانطور که ذکر کردیم در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است که گابا، انتقال‌دهنده‌ی عصبی مهار‌کننده اصلی مغز بر دامنه‌هایی مانند یادگیری(Trepel&Racine) , قابلیت انعطاف‌پذیری سیناپسی( Lunghi et al, 2015) و حتی ایجاد عملکردهای حرکتی(O'shea et al 2017) تاثیر می‌گذارد. به بیان ساده این امکان وجود دارد که ادامه تحصیل ریاضیات بتواند تاثیرات قابل توجهی بر مغز نوجوانان بگذارد و مهم تر از آن دانش‌آموزان را برای مشاغل علمی آماده کند.


همانطور که روی کوهن کادوش، یکی از نویسندگان این تحقیق بیان کرد: "متاسفانه به‌ نظر می‌رسد فرصت توقف مطالعه در ریاضیات در این سن منجر به ایجاد شکاف بین نوجوانانی که تحصیلات خود را در ریاضیات متوقف می‌کنند در مقایسه با آنهایی که آن را ادامه می‌دهند، می‌شود. امروزه بیماری همه‌گیری کرونا دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان را به آموزش محدود کرده است. تخمین‌ها گویای آن است که اکثر دانش‌آموزان فقط ۶۷ آنچه را در طی یک سال تحصیلی عادی یاد می‌گرفته‌اند، یاد گرفته‌اند. این شکاف‌ها برای دانش آموزان رنگین پوست حتی بدتر بوده است. بنابراین همچنان که پاندمی کوید ۱۹ مانع پیشرفت در حوزه آموزش می‌شود و اصلاحات آموزش به دنبال تسلط بر پیش‌نیازهای دروس ریاضی است، درک درست اهمیت آموزش ریاضی و نقش آن در رشد مغز و رشد شناختی، بیش از هر زمان دیگری ضروری است.


لینک خبر:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/making-sense-chaos/202106/why-kids-still-need-learn-algebra
 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...