• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ شنبه ۱۹ تير
تعداد بازدید : 2735

آیا احساس می کنید جوانتر از سن خود هستید؟ در این صورت احتمال دارد عمر طولانی‌تری داشته باشید

بر طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم وتشتاین بر روی بیش از 5000 فرد بزرگسال و میانسال به نظر می‌رسد که احساس جوانی میدانی محافظتی در برابر استرس ایجاد می‌کند که بر طبق گفته وتشتاین که در زمان انجام این تحقیق یکی از محققان مرکز پیری‌شناسی در برلین بود " این رابطه‌ی بین احساس جوانی و سلامتی بیشتر به شکل‌های مختلفی تاثیر‌گذار است."
نویسنده: آلن موزز
مترجم: آیناز دارایی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

آیا داشتن احساس جوانی یا حداقل داشتن این احساس که سنتان از سن واقعی‌تان کمتر است، به افراد مسن کمک می‌کند که زندگی سالم‌تری داشته باشند؟


بر طبق تحقیق محققان آلمانی چنین است.


بر طبق گفته محقق ارشد، مارکوس وتشتاین: " به نظر می‌رسد کسانی که احساس می‌کنند سنشان از سن تقویمی‌شان کمتر است، از این جوانتر بودنِ ذهنی به شکل‌های مختلفی سود می‌برند."


بر طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم وتشتاین بر روی بیش از 5000 فرد بزرگسال و میانسال به نظر می‌رسد که احساس جوانی میدانی محافظتی در برابر استرس ایجاد می‌کند که بر طبق گفته وتشتاین که در زمان انجام این تحقیق یکی از محققان مرکز پیری‌شناسی در برلین بود " این رابطه‌ی بین احساس جوانی و سلامتی بیشتر به شکل‌های مختلفی تاثیر‌گذار است." 


او اضافه می‌کند که از یک طرف، کاهش استرس به واسطه داشتن خود‌انگاره‌ جوانی ممکن است فایده‌های فیزیکی ملموس دیگری از جمله کاهش تهدید التها‌ب‌های کل بدن دربر دارد.


همچنین داشتن احساس جوانی از خود ممکن است باعث ایجاد رفتارهای مثبتی شود که به سالم ماندن جسم و روح کمک کند.


وتشتاین گفت: " اشخاصی که احساس می‌کنند جوان‌تر هستند (ممکن است) رفتارهای مراقبت از سلامتی بیشتری انجام می‌دهند". به عنوان مثال، آنها ممکن است فعالیت‌های فیزیکی بیشتری نسبت به کسانی که چنین احساس نمی‌کنند،داشته باشند.


علاوه بر این، اینکه فردی چنین احساسی از خود داشته باشد که جوان‌تر است، ممکن است نیرویی انگیزه‌دهنده برای بهبود شخصی و اعتماد به نفس بیشتری با توجه به تقویت سلامتی در رابطه با توانایی خود برای انجام دادن موثر و موفقیت‌آمیز کارهای مختلف باشد.


میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 64 سال بود که همه آنها برای یک مطالعه وسیع‌تر روی پیری و سلامت جسمی و روانی ثبت نام کرده بودند.


در این مطالعه از آن‌ها خواسته شد در طی سه سال گزارش دهند؛ احساس می‌کنند چند ساله هستند؟ چه مقدار استرس را تجربه کرده‌اند؟ و چقدر می‌توانند فعالیت‌های اساسی روزمره مانند راه رفتن، لباس پوشیدن و یا استحمام را انجام دهند؟


به طور کلی، افرادی که میزان استرس بیشتری را گزارش داده بودند، کاهش بیشتری در توانایی انجام وظایف روزمره را نیز نشان دادند و به طور کلی یافته‌ها نشان داد که رابطه بین میزان استرس و کاهش توانایی انجام امور در افراد مسن‌تر رابطه‌ای قوی‌تر است.


نکته جالب این بود که رابطه بین استرس و ناتوانی، در بین کسانی‌که احساس می‌کردند جوان‌تر از سن واقعی خود هستند، به شکل قابل ملاحظه‌ای ضعیف‌تر بود. در حقیقت، احساس جوانی داشتن، به طور خاص حالتی محافظت‌کننده در برابر پیری دارد.


مشاهده‌های وتشتاین و همکارانش همه از این مطلب مهم پرده بر‌می‌دارند که مداخلات طراحی شده به منظور اینکه افراد مسن احساس جوانی بیشتری نسبت به خود داشته باشند، ممکن است به آنها کمک کند تا سالم‌تر زندگی کنند و به تبع همین مطلب عمر طولانی‌تری داشته باشند.

 


یک محقق آمریکایی که در این مطالعه دخیل نبوده،گفت: به نظر می‌رسد تلاش‌های پیشین برای پاسخ به سوال «سن ذهنی» یافته‌های تیم آلمانی را تایید می‌کند. 


جیم مدکس استاد برجسته دپارتمان روانشناسی دانشگاه جورج میسون و محقق ارشد در مرکز پیشرفت تندرستی GMU در فایرفاکس گفت: با توجه به نتایج بسیار قابل توجه تحقیقات قبلی مبنی بر اینکه داشتن احساس جوانتر بودن نسبت به سن واقعی با طیف وسیعی از شاخص‌های سلامتی مرتبط است، یافته‌های این تحقیق چندان شگفت‌آور نیست." 


مدوکس می‌گوید: مطلب جدیدی که این مطالعه به ما می‌گوید این است که:" به نظر می‌رسد مسیری غیر‌مستقیم بین احساس جوان‌تر بودن و تندرست‌تر بودن وجود دارد که آن مسیر این است که احساس جوان‌تر بودن از افراد در برابر تاثیرات زیان‌بار استرس محافظت می‌کند و این اثر با افزایش سن، افزایش پیدا می‌کند.


مدوکس بیان کرد ممکن است احساس جوانی، در نهایت باعث افزایش چیزی شود که آنرا «چرخه فضیلت» می‌نامیم که به موجب آن افراد از خود بهتر مراقبت می‌کنند و به همین واسطه احساس جوانی بیشتری نسبت به خود خواهند داشت.


با این وجود، وتشتاین و تیمش هشدار دادند که تحقیقات پیشین نشان می‌دهد اگر شکاف بین احساس جوانی و سن واقعی فرد بسیار زیاد شود ممکن است تاثیرات و فایده‌های بالقوه سلامتی،که از احساس جوان‌تر بودن ناشی می‌شود از بین برود.


در این بحث وتشتاین گفت: داشتن دیدگاه خیلی خوشبینانه از پیری معایب خاص خود را دارد،  مانند افرادِ بیش از اندازه خوش‌بینی که انتظار از دست دادن چیزهایی که در اثر افزایش سن از دست می‌روند را ندارد و به همین دلیل زمانی که در این وضعیت قرار می‌گیرند، کاملا غیر‌آماده هستند.


وتشتاین افزود: در حال حاضر تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن این نکته که چه اندازه از مثبت اندیشی در مورد پیر شدن و سن ذهنی برای افزایش طول عمر و تندرستی مفید است، نیاز است. 


لینک خبر:
https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2021-05-12/feel-younger-than-your-age-you-might-live-longer
 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...