• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ مرداد
تعداد بازدید : 3693

تکلیف خانگی: چگونه تعارض زناشویی بر بچه‌ها تاثیر ‌می‌گذارد

والدینی که وجه مشخصه تعارض‌هایشان خصومت هر دو طرف است فرزندانی به وجود می‌آورد که توانایی صبر کردن برای رسیدنِ نوبت به آنها را ندارند، تمایل دارند تا از قانون تخطی کنند، یا از دیگران انتظار دارند تا بر طبق خواسته آنها رفتار کنند.
نویسنده: الی لیسیتسا
مترجم: فرهاد معمارصادقی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

خلق و خوی بچه‌ها نیست که پیش‌بینی‌ کننده تارض‌های زناشویی است، بلکه بر‌عکس این شیوه تعارض‌های زناشویی است که خلق و خوی بچه‌ها پیش‌بینی می‌کند. این مطلب به حدی صادق است که زوج‌هایی که در حین حل تعارض‌های زناشویی خود با یکدیگر خصمانه برخورد می‌کنند، مشاهده‌های معلم‌های فرزندان این زوجین نشان می‌دهد که 3 سال بعد آنها نیز تمایل به نشان دادن رفتارهای ضد اجتماعی داشته‌اند. والدینی که وجه مشخصه تعارض‌هایشان خصومت هر دو طرف است فرزندانی به وجود می‌آورد که توانایی صبر کردن برای رسیدنِ نوبت به آنها را ندارند، تمایل دارند تا از قانون تخطی کنند، یا از دیگران انتظار دارند تا بر طبق خواسته آنها رفتار کنند. زوج‌هایی که سبک تعارضشان شامل رفتارهای خصمانه زن نسبت به شوهر است که با خشم و عقب‌نشینی یا دیوار‌کشی شوهر روبرو می‌شود، پرورش‌دهنده بچه‌هایی هستند که خجالت می‌کشند، افسرده و یا مضطرب هستند.


تعارض بخشی طبیعی و سالم از هر رابطه صمیمی‌ای است. پژوهش‌های دکتر جان گاتمن بر روی این موضوع کاملا خیال ما را از این بابت راحت می‌کند. یافته‌های او نشان می‌دهد که همینطور که بچه‌ها بزرگ می‌شوند، توانایی آنها برای انطباق با هیجان‌ها نیز افزایش می‌یابد، البته به این شرط که والدین آنها مثالی از تایید حضور احساس‌های منفی به صورتی سالم باشند نه اینکه والدین آنها از بروز تعارض در رابطه‌شان اجتناب کنند.


در حقیقت تلاشهای عاشقانه، همراه با پذیرش شریک زندگی‌تان به منظور کار کردن بر روی اختلاف‌های غیر‌قابل اجتنابی که در زندگی زناشویی دارید، باعث تقویت رابطه شما با فرزندتان خواهد شد. امروزه از نظر علمی ثابت شده است که روبرو کردنِ بچه‌ها در حیاتی‌ترین سال‌های زندگی‌شان با سبک‌های هوش عاطفی‌ که منجر به حل تعارض می‌شود، نقش بسیار پر‌رنگی در موفقیت‌های آینده آنها دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند زمانی‌که چنین سبکی در بچه‌ها شکل گرفت، به صورت عادت تا آخر عمرشان همراهشان خواهد بود. 

 


پژوهش‌های دکتر گاتمن بر روی تاثیر والد‌گری سالم نشان می‌دهد که آگاهی و هوشیاری نسبت به هیجان‌ها و احساس‌های خودتان و کودکانتان به شکل فزاینده‌ای رابطه زوجی‌ای شما را نیز تقویت می‌کند. زوج‌هایی که به بچه‌هایشان شیوه حل تعارض به روشی درست و اصولی را آموزش می‌دهند به شکل تصاعدی احساس‌هایی مانند همراهی، عشق و علاقه، تعلق‌خاطر، احترام، و شادکامی کلی در خصوص ماهیت ازدواج را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، این زوج‌ها تمایل کمتری به نشان دادن رفتارهایی مانند دعوا‌کردن، تحقیر کردن، دیوار‌کشی و سایر رفتارهایی که باعث هرج‌و‌مرج در روابط زناشویی می‌شود، دارند. همانطور که شمایی که بچه دارید به طور قطع می‌دانید، از هرج‌و‌مرج و آشوب در هر زمانی باید اجتناب کنید! 


در صورتی که شما و شریک زندگی‌تان به والدین مربی هیجانی، واژه‌ای که دکتر جان گاتمن برای زوج‌هایی به کار می‌برد که روش‌های حل مسئله سالم را در زندگی زناشویی خود به کار می‌برند، تبدیل شوید، از مزایایی بسیار زیادی هم در رابطه زناشویی‌تان و هم در رابطه با فرزندتان بهره‌مند خواهید شد. تماشای این صحنه توسط بچه‌ها که والدینشان با احترام و درک متقابل از همدیگر با یکدیگر رفتار می‌کنند، به آنها مهارت‌های اساسی زندگی کردن را یاد می‌دهد. با این روش آنها مهارت‌های حیاتی را برای تعامل با هیجان‌های خودشان و دیگرانی که با آنها در ارتباط هستند به شیوه‌ای سالم یاد خواهند گرفت که در هر زمانی، از خاک‌بازی در خانه گرفته تا کلاس درس به کارشان خواهد آمد.


وقتی که فرزند شما هیجان‌ها و احساس‌های منفی را ابراز می‌کند و یا بدرفتاری می‌کند، سعی کنید تا دلیل زیرِ این احساس‌ها را متوجه شوید و مزایای این راهبردهای ثابت شده را کشف کنید:

 

  • به فرزندتان احترام بگذارید و زمانیکه آنها احساس می‌کنند درک نمی‌شوند، غمگین و یا نا‌امید هستند درکشان کنید. از طریق احساس‌هایشان با آنها صحبت کنید و تلاش کنید تا منبع این احساس‌ها را درک کنید.
  • نسبت به پاسخ‌های فرزندتان زمانیکه با این روش با آنها برخورد می‌کنید، حساس باشید و به آنها دقت کنید.
  • در زمان‌هایی که تعامل شما با فرزندتان درگیرانه و سخت و مشکل‌دار می‌شود، کاری کنید که فرزندتان متوجه همدلی شما از طریق تایید کردن صبورانه احساس‌هایشان و تلاش برای دست‌یابی به ریشه این احساس‌ها بشوند. 
  • به جای تمرکز کردن بر نقش والد‌ی‌تان در این موقعیت‌ها، به فرزند خود نشان دهید که به تلاش‌هایشان برای حل مسئله احترام می‌گذارید، و با اعتماد و علاقه آنها را راهنمایی کنید و با هم بر روی این تجربه‌ها کار کنید.
  • برای مطالعه بیشتر در مورد پژوهش های دکتر جان گاتمن بر روی مربی‌گری هیجانی، کتاب پرورش هوش هیجانی در کودکان را مطالعه کنید.


لینک مقاله: 
https://www.gottman.com/blog/weekend-homework-assignment-how-marital-conflict-affects-children/
 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...