• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور
تعداد بازدید : 1954

یادگیری زبانهای خارجی بر پردازش موسیقی در مغز تاثیر می‌گذارد

مدیر تحقیق Mari Tervaniemi از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه هلسینکی، با همکاری محققان دانشگاه پکن (BNU) و دانشگاه تورکو، برای بررسی ارتباط بین فراگیری زبان و پردازش موسیقی در مغز، دانش‌آموزان 8 تا 11 ساله مدارس ابتدایی چینی‌ای را که برای یک سال تحصیلی هم در برنامه‌های آموزش موسیقی و هم برنامه‌های آموزش زبان خارجی شرکت‌ کرده بودند را زیر نظر قرار دادند.
مترجم: آیناز دارایی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

 

مدیر تحقیق Mari Tervaniemi از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه هلسینکی، با همکاری محققان دانشگاه پکن (BNU) و دانشگاه تورکو، برای بررسی ارتباط بین فراگیری زبان و پردازش موسیقی در مغز، دانش‌آموزان 8 تا 11 ساله مدارس ابتدایی چینی‌ای را که برای یک سال تحصیلی هم در برنامه‌های آموزش موسیقی و هم برنامه‌های آموزش زبان خارجی شرکت‌ کرده بودند را زیر نظر قرار دادند. در این برنامه تحقیقی پاسخ‌های مغزی مرتبط با پردازش شنوایی در کودکان قبل و بعد از برنامه اندازه‌گیری شد. Tervaniemi نتایج به دست آمده از این کودکان را با کودکانی که در برنامه‌های آموزشی دیگر شرکت کرده بودند مقایسه کرد.


او عنوان کرد: " نتایج به دست آمده نشان داد که هر دو برنامه موسیقی و زبان بر پردازش عصبی سیگنال‌های شنوایی تاثیر داشته است."

 


یادگیری موفق از فراگیری زبان تا فراگیری موسیقی


به طور شگفت‌انگیزی، شرکت در برنامه آموزش زبان انگلیسی باعث تقویت پردازش صداهای مرتبط با موسیقی به خصوص پردازش زیر و بمی‌ صدا شد.


به گفته تروانمی: "یک توضیح احتمالی برای این یافته، زبان پایه کودکان است، بطور مثال در زبان چینی که یک زبان مرتبط با آهنگ صدا و به طور عمده بر پایه ادراک زیر و بمی‌صدا است، به طور بالقوه افراد مورد مطالعه به توانایی استفاده دقیق از درک زیر و بمی ‌صدا هنگام یادگیری چیزهای جدید مجهز می‌شوند. به همین دلیل شرکت در برنامه آموزش زبان، فرایند‌های اولیه شنیداری عصبی را بیشتر از آموزش موسیقی تسهیل می‌کند."


تروانمی ‌(Terraniemi) می‌گوید: "نتایج چنین برداشتی را که عملکرد‌های موسیقی و زبانی در رشد و تحول مغز به هم مرتبط هستند، تایید می‌کند. یادگیری موسیقی و زبان هر دو، ادراک شنوایی را تعدیل می‌کنند. با این حال، این که آیا یادگیری موسیقی یا زبان نتایج مشابه یا متفاوتی در مغز در حال رشد کودکان سن مدرسه ایجاد می‌کنند، مطلبی است که به صورت منظم در پژوهش‌های قبلی انجام نگرفته است.


در ابتدای برنامه‌های آموزشی، تعداد 120 کودک با الکتروانسفالوگرام (EEG) مورد مطالعه قرار گرفتند، که از این میان بیش از 80 نفر آن‌ها یک سال بعد از برنامه، دوباره مورد بررسی EEG قرار گرفتند. 


در این پژوهش، در آموزش موسیقی، بچه‌ها این فرصت را داشتند که آهنگ‌های مختلفی را بخوانند: به آن‌ها آموزش داده شد که هم با توجه به نشانه‌های دست و هم از روی نت آهنگ بخوانند. در برنامه آموزش زبان نیز بر ترکیب زبان گفتاری و نوشتاری انگلیسی، یعنی یادگیری همزمان تاکید داشت، که این مطلب با توجه به تفاوت رسم‌الخط متفاوت زبان انگلیسی با چینی انجام شد. جلسات برنامه یک ساعته، هفته‌ای دو بار پس از مدرسه در طول سال تحصیلی در محل مدرسه برگزار می‌شد و تقریباً 20  کودک و دو معلم در یک زمان در آن شرکت می‌کردند.


پروفسور شاتائو، سرپرست این مطالعه در پکن، می‌گوید: "در هر دو برنامه، کودکان از محتوای دروس که بسیار تعاملی بود و ابزار‌های زیادی برای حمایت از ارتباط بین کودکان و معلم برخوردار بود، استقبال کردند."

 

لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210803105546.htm
لینک منبع:
Mari Tervaniemi, Vesa Putkinen, Peixin Nie, Cuicui Wang, Bin Du, Jing Lu, Shuting Li, Benjamin Ultan Cowley, Tuisku Tammi, Sha Tao. Improved Auditory Function Caused by Music Versus Foreign Language Training at School Age: Is There a Difference? Cerebral Cortex, 2021; DOI: 10.1093/cercor/bhab194

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...