• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ اسفند
تعداد بازدید : 2300

چگونه تعطیلاتی آرام‌بخش داشته باشیم

همیشه اعتقاد بر این بوده است که فصل تعطیلات " شگفت‌انگیز‌ترین زمانِ کل سال است." ولی معمولا، با در اختیار داشتن بیشترین کارها برای انجام دادن و روزهایی پر از کارهایی که باید انجام شوند، تبدیل به پرتنش‌ترین اوقات سال می‌شوند.
نویسنده: دکتر کریستا گلاور
مترجم: فرهاد معمارصادقی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

همیشه اعتقاد بر این بوده است که فصل تعطیلات " شگفت‌انگیز‌ترین زمانِ کل سال است." ولی معمولا، با در اختیار داشتن بیشترین کارها برای انجام دادن و روزهایی پر از کارهایی که باید انجام شوند، تبدیل به پرتنش‌ترین اوقات سال می‌شوند. یک هفته‌ی نادری که پس از مدت‌ها، افراد به خود اجازه می‌دهند تا کسب و کارشان را تعطیل کنند، معمولا آنقدر به انجام کارهای مختلف صرف می‌شود که در نهایت به چشمان خمار و قی کرده در سال نو و چشم‌ به راهی برای فرارسیدن تعطیلات دیگری، ختم می‌شود. ولی با این حال می‌توان به شیوه‌ دیگری برای طی کردن تعطیلات فکر کرد. در ادامه به این مطلب می‌پردازیم که چطور می‌توانید تعطیلاتی آرام‌بخش برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید خلق کنید.


استراحت دادن به خود از "بازدید‌های اضافی"

اولین روش برای اینکه تعطیلاتی آرام‌بخش داشته باشید این است که بازدید‌های زیادی که برایتان هیچ لذتی ندارد را حذف کنید. به طور کلی در تعطیلات می‌توانید زمان زیادی را صرف دید و بازدید دوستان و تمام فامیل بکنید در حالی که به کارهایی که به عنوان مراسم و مناسکی که برای تعطیلات خودتان در نظر گرفته بودید، نرسید. با شریک زندگی‌تان، کنار هم بنشینید و در رابطه با اینکه کدام یک از بازدید‌ها برایتان در اولویت قرار دارند، علی‌الخصوص قرار دادن خانواده اصلی‌تان در ابتدای این لیست، تصمیم بگیرید. در نظر داشته باشید که انجام این کار ممکن است با اختلاف نظر همراه باشد. ولی در هر صورت، برنامه‌ای دقیق و مشخص برای اینکه با روش‌هایی معنادارتر و هدفمند‌تر با کسانی که دوستشان دارید ارتباط داشته باشید، در اختیار داشته باشید.


استراحت دادن به خود از آشپزی

یکی دیگر از موارد وقت‌گیر در تعطیلات علاوه بر دید‌و‌بازدیدها، آشپزی کردن است. گرچه پختن غذاهای جدید و به کار گرفتن دستورالعملهای جدید در آشپزخانه منبع بسیار خوبی برای لذت بردن و ایجاد ارتباط بین اعضای خانواده است، ولی متاسفانه این مطلب به شکل غیر‌منصفانه‌ای فقط بر روی دوش یکی از اعضای خانواده قرار داده می‌شود. در این صورت در حالیکه همه در حال لذت بردن از مهمانی‌ها هستند، یکی به شکل طاقت‌فرسایی در حال آشپزی کردن است. این فعالیت را تا جایی که می‌توانید ساده در نظر بگیرید و زمان‌هایی برای استراحت به وجود بیاورید. شاید یک وعده غذایی حاضری که بر خلاف سنت‌های همیشگی است، خودش یک سنت جدید باشد که همه بتوانند در این سنت جدید به یک اندازه از آن لذت ببرند، به جای اینکه یک نفر فقط نگران منوی غذایی باشد.


استراحت دادن به خود از عجله برای هدیه گرفتن

سومین مطلب مهم در زمان تعطیلات هدیه دادن و هدیه گرفتن است. در این رابطه زمان بسیار زیادی برای خریدن، کادو کردن، تزیین کردن و انتظار برای باز کردن هدیه‌ها صرف می‌شود. ولی در کسری از ثانیه، کاغذهای کادو پاره می‌شوند و هدیه‌ها به سرعت دیده می‌شود. به جای این کار می‌توان سرعت انجام این فرایند را کاهش داد و کادوها را تک به تک باز کرد. با این روش، همه در دیدن اینکه چه کسی چه هدیه‌ای داده است و چه هدیه‌ای گرفته است مشارکت خواهند کرد. صبر کردن برای اینکه نوبت به هر فرد برسد تا بتواند هدیه‌اش را ببیند شاید برای افرادجوانتر سخت باشد و مدت زمانی طول بکشد تا به این فرایند عادت کنند، ولی با این کار تفاوت زیادی در شیوه‌ ارتباطی که بین تمامی اعضای خانواده در لحظات بسیار دوست داشتنی هدیه دادن و هدیه گرفتن، ایجاد می‌شود.

 

 


ایجاد زمانی برای استراحت

ایده‌ دیگری که می‌تواند به داشتن تعطیلاتی آرام‌بخش کمک کند، استراحت کردن است. حداقل یک روز در تعطیلات را به عنوان " روز تنبلی" انتخاب کنید و در این روز تمام تلاش خودتان را بکنید که قدم از قدم برندارید و استراحت مطلق کنید. کاملا خودتان را در وضعیت راحتی قرار دهید، برای خودتان قهوه و یا نوشیدنی مورد علاقه‌تان را آماده کنید و به تماشای فیلم و یا برنامه‌های مورد علاقه‌ خودتان بپردازید، یا کارهایی را انجام دهید که برایتان بسیار لذت‌بخش و جذاب است (مثلا بچه‌ها به تبلت‌هایشان بازی می‌کنند در حالیکه بزرگترها روی مبل لم داده‌اند و در حال چرت زدن هستند). هدف از انجام این کار این است که به طور کامل تمام فعالیت‌های ثابت روزانه‌تان را که مشخصه روزهای غیر تعطیل هستند را متوقف کنید و به طور کامل به استراحت و تجدید قوا بپردازید. تعطیلات خودتان را به گونه‌ای سپری کنید که واقعا احساس کنید یک تعطیلات واقعی را پشت سر گذاشته‌اید.


استراحت دادن به خود از کلِ سال

آخرین پیشنهاد برای داشتنِ تعطیلاتی آرام‌بخش‌تر، استراحت کردن از کلِ سال است. این فعالیت شامل فکر کردن به تمام بالا و پایین‌های تمام 12 ماهی است که در سال گذشته پشت سر گذاشتید. به چیزهایی فکر کنید که در سال گذشته شما را به چالش کشیدند و باعث شدند تا تغییر کنید. به این فکر کنید که چه امید و آرزوهایی برای آینده دارید؟ سپس، همین کار را پس از اینکه به تنهایی انجام دادید، با شریک زندگی، و فرزندانتان انجام دهید. کاملا آرام و ساکت در گوشه‌ای بنشینید و به اینکه کجا بوده‌اید و تمایل دارید تا در آینده کجا باشید فکر کنید.


سخن پایانی

اجازه ندهید که بهترین و شگفت‌انگیز‌ترین لحظات سال به شکل طاقت‌فرسا و با انجام کارهای زیاد سپری شود. می‌توانید امسال، تعطیلات را به شیوه‌ای متفاوت بگذارانید. با ایجاد مراسمی برای استراحت کردن، تعهدات سنگینی که در اثر سنت‌هایی که در تعطیلات وجود دارند را کنار بگذارید. با انجام این کار به شیوه‌ای ذهن‌آگاهانه‌تر و معنادارتر شاهد این روزهای سال خواهید بود.
لینک مقاله:
https://www.gottman.com/blog/how-to-have-a-restful-holiday/?utm_source=Blog&utm_medium=Email&utm_campaign=RSS

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 
captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...