• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر
تعداد بازدید : 5121

تعطیلات،COVID-19 و بهبودی از اعتیاد، حالا چه کنیم؟

زوجین نیاز دارند تا آموزش ببینند که چگونه به شکل یکپارچه‌ای فرایند بهبود و بازیابی را دز زندگی زناشویی و زندگی خانوادگی، علی‌الخصوص در فصل تعطیلات، مدیریت کنند.
نویسنده: رابرت ناوارا
مترجم: آزاده علیزاده
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

زوجین نیاز دارند تا آموزش ببینند که چگونه به شکل یکپارچه‌ای فرایند بهبود و بازیابی را دز زندگی زناشویی و زندگی خانوادگی، علی‌الخصوص در فصل تعطیلات، مدیریت کنند.


هر چه فصل تعطیلات نزدیک‌تر می‌شود، خانواده‌ها بیشتر با این مسئله روبرو می‌شوند که چقدر اتفاقات پیش‌روی آنها پیش‌بینی ناپذیر بوده و چگونه باید با این وقایع روبرو گردند. سودای برگزاری تعطیلات به شیوه سنتی و قدیمی همچنان در حالی وجود دارد که جهان با شیوع همه گیر COVID-19، دست و پنجه نرم می کند.


بر طبق آمار  CDC (مرکز کنترل و پیشگری بیماری) حدود 41 درصد از جمعیت ایالات متحده اعلام کردند که در اثر همه‌گیری کرونا، مشکلات بهداشت روانی از جمله اضطراب،افسردگی و علائم مربوط به آسیب روانی را تجربه کرده‌اند. حدود 13درصد از جمعیت اعتراف می‌کنند که شروع به مصرف مواد یا افزایش مصرف کرده و افرادی که در حال بازتوانی اختلال سوء مصرف مواد بودند، با افزایش سطح استرس و احتمال عود مصرف مواد روبرو شدند.


تعطیلات می‌تواند باعث تجربه مجدد بسیاری از احساسات ناشی از آسیب‌های گذشته، خاطرات تلخ دوران اعتیاد در تعطیلات قبلی و اضطراب در مورد آینده شود. گرگ  همسر آلیس  از چندین ماه قبل برنامه بازتوانی خود را  آغاز کرد.

آلیس اظهار داشت، "جشن‌های شکرگذاری ما در سالهای قبل همیشه به یک فاجعه ختم می‌شد مخصوصا در سال قبل. الان که گرگ در حال بهبود است و ما با مشکلاتCOVID  روبرو هستیم، باید برای اینکه جشن‌های امسال را چگونه برگزار خواهیم کرد فکری بکنیم. "  آلیس و گرگ در مورد انتظارات و آرزوهایشان برای جشن امسال باهم شروع به صحبت کردند.


هیچگاه روابط به این اندازه مهم نبوده اند

برای افرادی که درگیر اعتیاد هستند، قرار‌داشتن در یک رابطه سالم، بهترین پیش‌بینی کننده برای بهبود طولانی مدت است. مصرف شدید مواد و مشکلات مروبط به رفتارهای اجباری ناشی از مصرف مواد آسیب قابل توجهی به سنت‌ها و نقشهای خانوادگی در روابط زوجین وارد می‌کند. رویکردی که بر بهبودی روابط زوجین تاکید می‌کند، بر اهمیت بهبود روابط فردی و همچنین اهمیت بالا رفتن کیفیت رابطه به یک میزان تاکید می‌کند. پیامی که برای این زوجین وجود دارد بسیار روشن است: زوجین نیاز دارند تا آموزش ببینند که چگونه به شکل یکپارچه‌ای فرایند بهبود و بازیابی را دز زندگی زناشویی و زندگی خانوادگی، علی‌الخصوص در فصل تعطیلات، مدیریت کنند. بازیابی رابطه شامل گفتگوهایی در مورد چگونگی حمایت کردن هر یک از زوجین به منظور بهبود (تندرستی) دیگری و بهبود رابطه بین آنها است. بیایید با مدیریت تعطیلات شروع کنیم.


آیین‌های ارتباطی، امنیت و ثبات در روابط به وجود می‌آورند.

دکتر جان گاتمن در کتاب خود با عنوان "درمان رابطه" بیان می‌کند که تشریفات مانند فعالیت‌های روزمره‌ای هستند که بارها و بارها تکرار می شوند تا قابل پیش‌بینی باشند - همه می دانند باید در انتظار چه چیزی باشند. تفاوت بین فعالیت‌های روزمره و مراسم و مناسک این است که مراسم و مناسک معنایی نمادین دارند. آداب و رسوم، افراد را دور هم جمع می‌کنند و به این روش امنیت، پیش‌بینی‌پذیری و ارتباط به وجود می‌آورد. این دقیقا برعکس چیزی است که در اعتیاد رخ می‌دهد، به این صورت که در آنجا عدم اطمینان و غیرقابل پیش بینی بودن باعث ایجاد ترس، سردرگمی و عدم احساس امنیت می‌شود.

 

 

سه گام حیاتی برای زوجین و خانواده ها به منظور مدیریت تعطیلات امسال 

گام اول : هریک از زوجین به ضربه‌ها و آسیبهایی که در گذشته اتفاق افتاده است بدون سرزنش و حالت تدافعی اذعان کرده و آنها را تصدیق کنند. برای توصیف ادراکات،احساسات و نیازها از فرمول "آغاز ملایم" استفاده کنید. برای جلوگیری از انتقاد، خودتان را توصیف کنید، نه شریک زندگیتان را. به اشتراک گذاشتن احساساتتان می‌تواند بسیار ترسناک باشد. برای زوجین مهم است که بدون قضاوت، آنچه برای دیگری مهم است را تصدیق کرده و آن را بخشی از برنامه خودشان کنند. آسیب‌پذیری درواقع صمیمیت و ارتباط احساسی و عاطفی را افزایش می دهد.در موراد زیر با یکدیگر گفتگو کنید:


1- تاثیر اعتیاد، مثلا: ”آخرین جشن شکرگزاری ما به دلیل مشاجره و تاثیر مصرف الکل(و یا سایر مواد)،بسیار نامناسب و ناراحت کننده‌ بود. امسال با اینکه فرایند بازتوانی را باهم شروع کردیم باز در مورد جشن شکرگزاری مضطرب هستم. من نیازدارم که با هم بررسی کنیم که برای جشن امسال چه می خواهیم و ایده‌های جدید معناداری برای جشن گرفتن با یکدیگر خلق کنیم“.

 

2 – تاثیر COVID-19. مثلا: " من دلگ برای اینکه در بین خانواده باشم خیلی تنگ شده است. غمگین و نا امید هستم. خیلی دوست دارم که یک (کنفرانس ویدیویی / دورِ‌همی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی/ ایجاد یک صفحه فیس بوک - با تصاویر خانوادگی و غیره) ترتیب دهم.


گام دوم: طرحی تهیه کنید که باعث تقویت زندگی سالم شما وشریکتان بعنوان یک زوج شود. این طرح می‌تواند شامل ایجاد برنامه‌ای برای خوش‌آمدگویی به فصل تعطیلات و تشویق افراد و زوج‌هایی که اعتیاد زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده به شرکت در این مراسم باشد. به عنوان بخشی از برنامه خود، مراسم و مناسکی را ترتیب دهید که قابل پیش‌بینی و معنادار باشد. قبل از جمع‌بندی برنامه، ازهر فردی بپرسید، چه چیزی در این تعطیلات برای آنها بیشترین معنا را دارد. سپس تصمیم بگیرید که چه برنامه‌ای می‌خواهید بچینید. تصمیم بگیرید که چه اتفاقی بیافتد، توسط چه کسی و در چه زمانی انجام  شود.


اگر نیاز باشد ممکن است بخشی از این برنامه مربوط به بازنگری مداوم گام اول باشد. درهرحال، احساسات یک نفر هرگز از بین نمی‌روند. اگر چیزی وجود داشته باشد، یادتان باشد که آنها پل‌هایی هستند که از قبل ساخته شده‌اند و منتظرند تا شخصی از روی آن عبور کند تا با شریک زندگی خود در طرف دیگر  ملاقات کند. این پل‌ها از قبل سر جای خود قرار دارند. شما فقط لازم است از آنها به شکلی استفاده کنید که مورد قبول خود و همسرتان باشد.


گام سوم: مطمئن شوید که این برنامه با سلامتی شما متناسب باشد. در کارگاه نقشه راه برای سفر: راهی برای بهبودی رابطه زوجین، تمرینی برای تصمیم‌گیری طراحی شده است که در آن تمرین زوجین لیستی از نیازهای اصلی، نیازهای بازتوانی و زمینه‌های انعطاف‌پذیری را می‌نویسند. نوشتن چنین لیستی به تعیین حد‌ومرزها کمک کرده و از خود مراقبتی کاملا پشتیبانی می‌کند. بررسی نهایی قبل از انجام توافق‌های پیشنهادی شامل این است که هر یک از زوجین سه سوال زیر را از خود بپرسند:

 

  1. آیا این تصمیم بطور بالقوه برای بازتوانی یا سلامتی خودم مفید است؟
  2. آیا این تصمیم بطور بالقوه برای بازتوانی یا سلامتی خودم مضر است؟
  3. آیا این تصمیم بطور بالقوه برای بازتوانی یا سلامتی خودم بدون تاثیر است؟


به عنوان مثال: مارتی عاشق این بود که با خانواده‌اش در یک کنفرانس ویدیویی دور هم جمع شود و به دنبال این بود تا این کار را در تعطیلات انجام دهد. شریک زندگی او، که در حال بهبودی از اختلال سوء مصرف الکل است، گفت که به دلیل اینکه دیگران در این مراسم مشروبات الکلی می‌نوشند احساس راحتی نکرده و برایش حضور در این مراسم سخت است. تهیه طرحی که این نگرانی‌ها را برطرف کرده و باعث شود ویدئو کنفرانس خانوادگی برای هر دو زوج لذت‌بخش باشد، مهم بود. نیاز اصلی وقت گذراندن با خانواده بود و نیاز برنامه بازتوانی ایجاد یک محیط امن در کنار خانواده بود و حوزه‌ای که قابلیت انعطاف‌پذیری داشت شامل تعیین زمان و روزی بود که باید تماس برقرار می‌شد.

این فرایند تمرینی است برای گشودگی نسبت به ایده‌ها، احساسات و عواطف، و نیازهایی که بهترین محیط را برای هدایت یک تعطیلات موفقیت‌آمیز، فراهم می‌آورد.


لینک مقاله:
https://www.gottman.com/blog/holidays-covid-19-and-addiction-recovery-now-what/

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...